Deze havermoutsmoothie met mango is fris en vullend tegelijk. De havermout en banaan in de smoothie geven een voldaan gevoel en het geeft genoeg energie om in ieder geval enkele uren door te komen. Het is heel smaakvol om smoothies te verdunnen met vruchtensap, maar zelf wil ik ’s ochtends niet te veel suiker binnenkrijgen. Daarom is deze smoothie gemaakt met een glas afgekoelde gember & citroenthee. Andere thee mag natuurlijk ook, liefst geen zwarte thee. Tip: maak de thee ’s avonds en laat het ’s nachts afkoelen. Rijpe mango kan erg zoet zijn, waardoor de havermoutsmoothie wat flauw kan smaken. Voeg daarom sinaasappel- of citroensap toe, dat haalt de volzoete mangosmaak naar boven.

Nodig voor 2 glazen:

4 el havermout*
1 banaan*
1 glas koude gember & citroenthee* (vruchtensap of water)
1 rijpe mango
½ sinaasappel (of citroen)*

*biologisch gecertificeerd product

Bereiding:

Bereidingstijd: 20 minuten (min. 4 uur afkoeltijd voor de thee)
Kook water voor thee en laat het enkele uren afkoelen. Dan ’s ochtends. Doe 4 eetlepels havermout in een blender, kook opnieuw water, giet er zoveel kokend water overheen dat de havermout net onder water staat. Laat het ongeveer 10 minuten wellen. Ga ondertussen even douchen, de hond uitlaten of de krant lezen. Voeg de banaan, mango, sap van een halve sinaasappel en een glas afgekoelde gember & citroenthee toe. Gebruik bevroren mango of voeg enkele ijsblokjes toe om de smoothie goed koud te krijgen.

Let op: niet de lang blenden, want dan wordt de havermoutsmoothie warm en papperig.